Gravatar

#1 El vez 16 år siden

Tråden for filmz brugeranmeldelser, take it away!

Forrige tråd:
http://filmz.dk/forum/item/29805/


Jeg vil lægge ud med Battlestar Galactica, som jeg for nylig genså fra ende til anden over et par uger. Serien vinder helt sikkert ved gensyn, på trods af en del spørgsmål såsom
hvorfor var cylons som Tigh og Tyrol med i modstandsbevægelsen på New Caprica? Det nemme svar er naturligvis at de var sleeper agents, men hvad så med Tighs 40 år i militæret? Har han altid været cylon?

Serien besvarer ikke umiddelbart alle disse spørgsmål, men med mange bolde i luften og det helt imminente talent bag cast og manuskript er serien en nydelse at se igen.

Blandt de absolutte lyspunkter må nævnes:
- Adama, Adama og Roslins konstante politiske og militære kamp, balancegangen mellem retfærdighed og overlevelse.
- Baltar, Baltar, Baltar - James Callis bærer hele scener alene og hans samspil med Tricia Helfer er fantastisk
(I øvrigt et supervildt twist at han også eksisterer i Caprica Six' bevidsthed)

- Spørgsmålene der dukker op som følge af brugen af selvmordsbomber.

- Afslutningen på 2. sæson og begyndelsen af 3. sæson er noget af det bedste tv jeg har set længe. Modigt, udfordrende og forbandet underholdende.
- Afslutningen på 3. sæson! Musikken og stemningen er forrygende og sæsonafslutningen er en hel del bedre ved andet gennemsyn.

Lige nu er det MEGET svært at vente på s4, men et gensyn med Razor kan nok dulme abstinenserne...
"I wonder if a little rum could get this back on its feet."
Gravatar

#2 El vez 16 år siden

Jeg fik ikke givet karakterer, here we go:

BSG Mini + S1: 6/6 Overall
BSG S2: 5/6 Overall
BSG S3: 5/6 Overall
(Afslutningen på S2 og begyndelsen af S3: 7/6)
"I wonder if a little rum could get this back on its feet."
Gravatar

#3 MouseMickey 16 år siden

#1
Jeg forstår det sådan med Tigh og Tyrol at de er cylons men at de stadig handler i menneskenes interesse fordi det er dem de er loyale imod.. Tror ikke at de pludeselig begynder at gå amok som sleeper agents.. Da de jo skulle være en del af de 5 og derfor er over de andre cylon's...
Nikko was easy. Now it's your turn. One night you'll close your eyes, and when they open I'll be there. It'll be time to die
Gravatar

#4 El vez 16 år siden

#3
Har de så altid været cylons, eller er de blevet udskiftet på et tidspunkt midt i deres liv? De har jo begge oplevet den tidligere 'cylon war', hvor cylons blot var metalrobotter. Virker det ikke usandsynligt at de altid har været avancerede menneskelignende maskiner, udviklet før de simple toastermodeller?


Det kan naturligvis være det bliver besvaret i S4, who knows, men det kunne være interessant at høre folks bud :)
"I wonder if a little rum could get this back on its feet."
Gravatar

#5 MouseMickey 16 år siden

#4
Tror ikke de er blevet udskiftet... Synes i hver fald at tanken om at de altid har været cylons er langt mere intressant..

Der er vel heller ingen af de andre 7 modeller som ikke har været Cylons fra starten. Så der er endnu ikke nogle mennesker der er blevet skiftet ud med cylons, så synes det ville være synd at begynde på det nu da efter min mening er lidt let købt... Vælger og tro at Adama godt kunne regne ud at Tigh var en Cylon med mindre han altid har været det. Men S4 må give nogle svar :)
Nikko was easy. Now it's your turn. One night you'll close your eyes, and when they open I'll be there. It'll be time to die
Gravatar

#6 filmz-Crystalstar1200 16 år siden

Maybe you schould start up a thread dedicated to BSG ;) - Anyway over the past four nights I've been watching the CBS mini-series Lonesome Dove. A sure treat if you like a good western.

Retired Texas Rangers Gus McRae and Woodrow Call are content to live out their remaining years in the tiny Texas town of Lonesome Dove. Then their old friend Jake comes to town, and tells them about the incredible oppurtunities for cattle ranching in Montana. Encouraged by this, Call convinces Gus and many other townspeople to go on a perilous cattle drive to Montana. Gus has another agenda though: his former sweetheart now lives in Nebraska, and he hopes for a second chance with her. As the drive goes on it takes on an epic scale, ultimately becoming what could well be called the central event in the lives of all involved.

It stars Diane Lane, Tommy Lee Jones, Robert Duvall, Danny Glover and many other great actors. Though made back in the late 80s it still stands out as one of the best westerns made for tv so far. It may not be as tough as shows like Deadwood, but it still have touching and heartbreaking moments.

The dvd is not the best, but do give it a shot if you come across it.

Movie 9/10
Video 5/10
Sound 5/10
---------------------------------------

*** Den Som Elsker Meget - Udretter Meget ! ***
Gravatar

#7 filmz-Narniabæver 16 år siden

Halloween (1978)

Starten på historien om en berømt galning på flugt startede for 30 år siden i en ellers så idyllisk landsby, og det kom der et par fortsættelser ud af.

På trods af at der ikke sker så meget i starten, er den ventetiden værd.

8/10
Chip: Rescue Rangers, away!
Gravatar

#8 jessup 16 år siden

Death Sentence (james wan)

Puha, udover nogle særdeles vel koreograferet action sekvenser er dette en lallende kedelige film - the Brave One ligner nærmest et mesterværk sammenlignet med Wans film.
This is just until June
Gravatar

#9 filmz-jonasgr 16 år siden

Away from Her

Hvad sker der når et nært medlem af familien får diagnosen alzheimers. Hvorledes påvirker det forholdet imellem den sygdomsramte og dem som hun/han holder af. Dette er hovedingredienserne i Sarah Polleys instruktørdebut, som blandt indbragte Julie Christie en oscarnominering. Man kan nikke genkendende til mange ting hvis man har oplevet at have sygdommen tæt inde på livet selv. Det starter med at vedkommende ikke kan huske de små ting og til at de ikke kan huske personer. Derfor er det også en traumatisk oplevelse for Grant som har været gift med Fiona i 44 år at hun til sidst ikke kan huske ham. Hun bliver placeret på et hjem for folk med denne sygdom, meget lig et plejehjem og spørgsmålet er så om han skal forlade hende, når hun alligevel ikke kan genkende ham længere. Men det er svært at komme videre i livet når man har været sammen i 44 år. Man kan også stille sig selv det spørgsmål, hvem er sygdommen værst for, den sygdomsramte eller de pårørende.
Julie Christie gør et flot stykke arbejde, men heldigvis (selv om jeg ikke har set filmen om Edith Piaf endnu) vandt hun ikke en oscars. Efter min mening er det i hvert fald ikke nok til en oscar. Jeg synes faktisk at hendes modstykke Gordon Pinsent gør det ligeså godt. I år har der dog været for stor konkurrence til at han har kunnet blive oscarnomineret. Filmen tager nogle vigtige emner op, men er til tider for sentimental og decideret langtrukken. Problemet er også at man har en fornemmelse af hvor det hele bærer hen og hvordan filmen ender og det tager ligesom lidt luften ud af ballonen.

6/10
"I was afraid, I'd eat your brains
'Cause I'm evil"
Gravatar

#10 filmz-jonasgr 16 år siden

12 Angry Men

Fik lige genset denne klassiker fra 1957 og den imponerer mig gang på gang. At det kan lade sig gøre at lave en så fængslende film med så få virkemidler og med et budget som angiveligt ikke er meget højere end et dogmebudget er helt utroligt. Nutidens filmskabere kunne lære mig af dette.

Det er også en meget aktuel film. Den stiller især spørgsmålet om en jury kan dømme objektivt. Vil der ikke altid være nogle af medlemmerne der har fordomme imod den anklagede eller som egentlig er fuldstændig ligeglad med sagen og hellere vil hjem og se en fodboldkamp i fjernsynet og derfor stemmer derefter. I bund og grund skal en jury jo se på de beviser der er fremlagt og dømme udfra dem. Som der er en af jurymedlemmerne der siger, at hvis der er den mindste tvivl om hvorvidt den anklagede er skyldig vil det så være retfærdigt at sende ham i døden.
En film som i høj grad bæres frem af skuespilspræstationerne som alle er i topklasse.

I øvrigt fandt jeg lige ud af at der er blevet lavet et remake af filmen tilbage i 1997, med en prominent instruktør og skuespillere. Nogle som har set den og kan fortælle lidt om den.

9/10
"I was afraid, I'd eat your brains
'Cause I'm evil"

Skriv ny kommentar: